Nyheter

Restaurering av 108-årig klaffbro i Vänersborg

Dela nyheten

Restaurering av 108-årig klaffbro i Vänersborg

Det tillhör inte vanligheterna att vi får omfattande projekt med kulturhistoriskt värde, men det
händer. Denna gång är det den 108-åriga järnvägsbron i Vänersborg över Trollhätte kanal som
ska restaureras för att återta sin forna ”glans” och funktion. Klaffbron kallas även för Tyska bron,
eftersom konstruktionen och byggandet utfördes av tyska ingenjörer och med tysk teknik, vilket
var ganska vanligt i Sverige vid den tiden för avancerade tekniska projekt.

Bron är 43 meter, byggd av nitade plåtbalkar och har en motvikt på ca 400 ton. Vid invigningen
var det Europas längsta klaffbro. Med inspiration från bland annat Golden Gate bron är den
skapad i en tidig modernistisk och funktionalistisk arkitekturstil.
På Lecor kommer vi i huvudsak att tillverka och montera ihop den delen av klaffbron som utgör
motvikten i samband med öppning/stängning av bron, men även andra kompletterande delar. Mer
om detta under projektets gång. 
Restaureringen planeras att vara klar i slutet av 2024. Huvudentreprenör är PEAB Anläggning.